Nästan alla kan ta ett bra foto idag. Eftersom vi redan har en bra kamera som ingår i våra smartphones behöver vi bara bra ljus och det fantastiska bildmotivet.

Men när det gäller vår hemsida ett bra foto är inte bara om motivet. Motivet är naturligtvis en nyckelfaktor. Men innan någon kan hitta vår foto via en sökmotor behöver sökmotors hitta vårt foto. Medan sökmotorer är smart och kan läsa, de inte har ögon att se. Därför behöver vi hjälpa sökmotorn för att hitta, förstå och njuta av vårt foto.

Därför, måste vi optimera bilden för dess användning på vår hemsida. Här kommer en enkel 3 steg strategi som kommer att öka användarupplevelsen när söka, hitta och se vårt foto.

Min 3-stegs strategi:

  1. Först och främst bör vi använda rätt filnamn. IMG20095 säger ingenting om bilden. Om bilden visar en skog är det väl bra att namnge filen ”skogen”. Nu, sökmotorn förstår bildinnehållet av dess namn. Man bör vara så specifik som möjligt för att göra det enkelt för våra kunder att hitta den vackra skogen. Därför, om det visar en speciell situation, lägg till detta till filnamnet: ”skogen i höst”.
  2. Dessutom, låt oss minska filstorleken.  En skärm är inte densamma som en tryckt broschyr, den har en begränsning i de detaljerna som den kan visa. I dagsläget 72 pixlar per tum (ppi) är perfekt. Detta kan förmodligen förändras i framtiden, men vi är fortfarande långt ifrån 300 ppi som det behövs för utskrifter. Dessutom behöver webbläsaren ladda ner varje bild som vi visar på vår webbplats från servern. Kanske är den största inverkan på våra kunders upplevelse laddningstiden på vår hemsida. Därför bör en bild ha rätt storlek så att vi minimerar laddningstiden. Om vi ​​vill visa en bild i bredd och höjd på 300 pixlar borde vi minska bildstorleken för att bli av med onödiga detaljer och data. Detta har ingen inverkan på den visuella kvaliteten, men en stor inverkan på filstorleken och följaktligen på nedladdningshastigheten.
  3. Slutligen, Alternativ Text (Alt-Text). Den alternativa texten hjälper oss att säkerställa att besökare till vår webbplats kommer att förstår innehållet, även i den osannolika händelsen av inte laddar bilder. Min hemsida visar exempelvis slogan ”vi marknadsför ditt företag från en annan vinkel”. Och Alt Text på mitt (inte-möjligt-att-se) foto visar ”bild av skogen i höst, låg vinkelskott”. Då kommer besökarna att förstå att avsikten med bilden är att förstärka min slogan. Ingenting är värst än att titta på en sida med trasiga bilder och inte förstå det på grund av delar som du inte kan se. Dessutom använder skärmsläsare Alt Text för att tolka vår webbplats och hjälpa visuellt nedsatt användare. Därför bör Alt Text vara så beskrivande som vårt filnamn.

Det här är tre viktiga steg för att maximera bildupplevelsen för våra besökare på webbplatsen.

Om du har några frågor eller behöver hjälp, kontakta oss.